Nyhamn i Kamerun

Om våre opplevelser og hverdagslivet i Afrika.

Espace Jeunes – ungdomsgudstjeneste

Legg igjen en kommentar

Hver mandag har jeg en praksisdag hvor en av oppgavene er å bruke den fransken jeg har lært så godt som mulig. Jeg har blitt utfordret på å gjøre noe for ungdommene i kirka her. Så derfor har jeg fått være med å starte noe vi kaller Espace Jeunes – fritt oversatt betyr dette et sted for ungdom. I innhold og form tror jeg dette ligner mye på hva vi i Norge vil kalle en ungdomsgudstjeneste eller et ungdomsmøte.

Jeg har tidligere jobbet mye med prosjektarbeid både i skole og menighet, og har erfart at dersom en skal lykkes er det viktig med god organisering og en klar struktur på arbeidet. Her er det mange som er flink til mye, men innen feltet organisering og ledelse har de vel litt å lære. For meg har det vært viktig at ungdommene er med i dette arbeidet. Vi har valgt et slagord «pour les jeunes et par les jeunes» – for ungdom og av ungdom. Den største utfordringen så langt har vel kanskje vært å få de voksne til å forstå at dersom de unge skal få eierskap til dette arbeidet må de også få lov til å være med og bestemme.

Arbeidet har blitt organisert med et overordnet koordanisasjonsteam som igjen skal hjelpe de ulike kommisjonene/gruppene som har ansvar for hver sin del av gudstjenesten. Bønn og veiledning, program og debatt, mat, lovsang og musikk, teknikk, førstehjelp, vakt og møtevert, dekorasjon, drama/sketsj/dans, kommunikasjon. Her jobber de sammen med en voksen som skal veilede, hjelpe og støtte de unge i deres arbeid.

Plakat culte jeune 10.02.2013

Det var med stor spenning vi sist søndag skulle ha vår første samling. Det var hengt opp plakater i hele byen og mange menigheter hadde fått informasjon.  Også jeg måtte stille opp,  mitt bidrag var live-intervju i radioen for å reklamere for Espace Jeunes. Selv om jeg nå har bodd her noen måneder er ikke jeg helt på nett når det gjelder tidsforståelsen. Som bussjåfør i mange år har dette med punktlighet i forhold til tid satt seg fast, og da er det en prøvelse (øvelse) når til og med presten kommer 40 minutter etter at gudstjenesten skulle begynt. Men når klokka nærmet seg en time etter tidspunktet da vi egentlig skulle startet var det nærmere 200 personer til stede. Hver kommisjon jobbet bra og det var utrolig flott å se mange smilende ansikt. Her var det flott lovsang, sketsj, andakt, debatt om de unges plass i kirka og en flott bevertning tilslutt.

Jeg håper og tror at dette arbeidet kan bli til stor velsignelse for både de unge, kirka og samfunnet her. Som vi har skrevet i innbydelsen her: «Vårt ønske for dette arbeidet er å skape et sted hvor ungdom kan møte venner og gode forbilder, lovprise Jesus, høre Guds ord, delta i debatter og diskusjoner om emner som angår dem selv.

Vi har også laget en egen facebook gruppe der en kan se litt av hva som har og skal skje.

https://www.facebook.com/groups/406670679419304/

Så vil det komme en blogg etterhvert.

Vær gjerne med å be for dette arbeidet!

De sier at et bilde sier mer en 1000 ord derfor vil jeg dele med dere noen bilder fra første Espace Jeunes.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Legg igjen en kommentar